Friday, June 28, 2013

Muallaf

Hari ini ada rehearsal & preparation for Konvensyen Aku Cinta Allah dan Rasul (KACAK). Alhamdulillah, Allah pilih aku untuk menjadi sebahagian dari committee konvensyen anjuran One Heart Creative Solution ini. 


Asar

Setelah selesai beberapa kerja yang perlu dibuat, sebaik masuk waktu solat Asar, kami (aku dan Iqa) segera ke masjid kebanggaan UIA. Korang mesti tau betapa besarnya masjid diorang ni kan? Tempat wudhuk pun banyak kot. Waktu nak berwudhuk, terdengar seperti ada sesi praktikal solat di belakang.

"Cuba ruku' "

Dia mula membongkokkan badannya.

"Salah tu. Awak pulak"

Seorang lagi membongkokkan badannya. Kali ini nampak lebih sempurna.

"Ok, Bagus."

Praktikal masih diteruskan. Disebabkan nak cepat, aku segera amik wuduk dan beredar dari situ. Tapi hati berbisik.
"Kenapa Ustazah tak bawak je semua anak murid dia tu solat Asar betul2 kat atas? Praktikal betul-betul punya. Xpayah nak practice2. Hmm."

Musykil.



Maghrib

Sambil menjaga barang Iqa, di tempat wudhuk, tiba-tiba satu suara menyapa. 

"Adik ni student ke?"

"Aah. Tapi bukan student sini."

"Oh. Belajar kat mana?"

"Kat UKM. Akak dari mana?"
Ramah pulak akak ni. Bagus gak, aku pun bosan kalau kena tunggu sambil sengih sorang2 ni. ~~


"Akak dari Kajang. Datang sini ada program. Alhamdulillah, Allah pilih untuk join program ni. Adik datang sini untuk apa?"

"Saya pun ada program jugak esok dan lusa. Tapi arini ada preparation untuk program, sebab tu datang. Akak ada program apa ni?"

"Hari ini ada bengkel untuk muallaf. Emm...Akak ni muallaf."


Allah. Meremang bulu roma. Aku jadi makin excited.

"Oh. Alhamdulillah. Akak asal mana?"

"Akak orang Sarawak. Tapi dah lama kerja di sini, di TNB Kajang. Sejak 1994 datang bekerja di Semenanjung."

"Kuching ke? Abang saya pun tinggal sana jugak. Kat Petrajaya."

"Oh, Petrajaya. Tu dekat dengan Bandar Kuching"

Azan berkumandang. Masing-masing diam seketika.


"Ok lah adik. Akak pergi dulu. Doakan akak ye adik."

"Ya akak. Insyaallah. Doakan saya juga. Semoga Allah terus beri taufiq & hidayah pada kita"

Kami bersalaman. 


Soliloquy

Allah. Lepas tu aku nampak dia pergi ke tempat orang praktikal waktu Asar tadi. Rupa-rupanya bengkel cara solat bagi Muallaf yang aku nampak waktu tadi. Astagfirullah, jahatnya hati. Asal la aku tak terfikir pun pasal bengkel ni, duk fikir nak cari salah orang je. Haish!


Terasa bila akak ni mintak aku doakan ini. Usai solat, aku teringat-ingat pesanan dia. Bila kenang balik kehidupan aku, berapa kali aku doakan orang lain (non-muslim) untuk turut sama merasai nikmat iman & islam yang aku kecapi sekarang? Jarang jugak kot. Selalu ingat nak doakan kebahagiaan diri sendiri dan orang terdekat je, sampai lupa manusia lain di luar sana. Allah.. Betapa kita selalu mementingkan diri sendiri. 


Ini intro yang menarik Allah bagi kat aku untuk benar-benar hadirkan hati ke KACAK esok dan lusa. Berjumpa dengan Muallaf buat aku rasa kami benar-benar bertuah dipilih untuk menerima Islam sebagai jalan hidup kami dan menyembah hanya kepada Allah, Tuhan Yang Esa. Perasaan ni jarang-jarang ada. Jarang kita benar-benar menghargai nikmat Islam ini. Hingga kadang mungkin ada yang lansung tidak pernah menganggap keislamannya satu nikmat kurnia dari-Nya. Naudzubillah, semoga dijauhkan dari perasan yang x sepatutnya.

# Semoga KACAK menjadi medan muhasabah cinta kita kepada Allah dan kekasih-Nya dan membuatkan kita turut mengamalkan apa yang dipertanggungjawabkan kepada kita. Semoga esok terus gagah melangkah!


No comments: