Thursday, December 30, 2010

sOaLAn

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!Amat besar kebenciannya di sisi Allah jika kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.
~as-saff: 2-3 
*BAKAL tahun lepas jk mrujuk pd kalendar masihi...~~

Tuesday, December 28, 2010

143 + 342 = 6


Aku: Korang, jom g kursus kawin ujung minggu ni..


Diorang: ~banyak jawapannya tapi aku pilih 1 je la ye~


(sambil tersipu2 malu), kursus kahwin? Awalnya..bukannya nak kahwin lagi pun..

Aku: alah, sijil tu x expired pun. Nanti kalau tiba2 ada orang masuk meminang, boleh terus on je.


                  
         Dialog sambil tengah tunggu bas untuk balik kolej. Dialog y buat aku tersenyum sendiri.
Alasan untuk senyum (yela, zaman sekarang senyum pun perlu tunjuk sebab...), sebab aku nak join kursus kahwin ni pun juz macam grab d chance y ada depan mata bukannya sebab nak kahwin dalam masa terdekat ni pun. Risau2 bila dah makin senior, bila dah bekerjaya, terkial2 nak mencari ruang untuk berkursus..tapi xkesampaian coz hati lg terpikat u pergi mengembara bersama srikandi2 ukm dan aku bahagia dengan pilihan aku.

                 Promote kat fb, terus ada sahabat y suggest link Jom Kahwin Masa Dalam Kampus. N link ni lagi la wat aku tersenyum sendiri. Mana tak nya, semalam baru je lepas cakap kat seorang sahabat, bercerita tentang kerjaya as ahli farmasi. Bila sabtu pun kena kerja, kami pun wat kesimpulan sendiri,
“kita kahwin lepas habis contract dengan gomen la..”
Kalau dikira2, tolak tambah, lebih kurang waktu tu umur 30 tahun. Hee. Tapi ni kesimpulan awal, belum muktamad lagi..
Bukannya aku x sokong bila ada y nak kahwin waktu masih belajar Cuma bagi mereka y mampu n, teruskan rancangan anda tapi u aku y wat tu, harapnya x jadi la...

                Bercakap tentang kahwin xkan lari dari bercerita tentang cinta. Dan baru2 ni seorang sahabat minta nasihat u pelihara hati dari virus cinta ni. Em, jujur aku xtahu nak cakap ape coz aku selalu cuba lari untuk bercakap soal ni. Teringat waktu di pasum dulu bila dapat risalah tentang cinta, spontaneously, monolog dalaman aku berubah menjadi monolog luaran,
“cinta lagi, xde isu lain ke?” 
Memang mulut xde insurans kan? Tapi sekarang aku menyesal sendiri, mana x nye, bila nak betulkan persespi, o pemikiran masyarakat lain tentang cinta, lidah aku kelu untuk berbicara. Moralnya, jangan memilih sangat ilmu u di top up coz in d end, kita pasti akan menggunakan ilmu tu. 

               Setelah difikir2, aku suggest kan dia untuk baca ROMANTICISM: A WEAPON OF SATAN by HARUN YAHYA. Dan bila aku berkesempatan u berjumpa dengan sahabat y aku sangat sayang ni, aku ingat satu pengajaran y dia kongsi dengan aku dari buku ni-jangan ingat kita immune dengan cinta adam dan hawa ni. Ye, aku setuju sangat2. Bukti jelas depan mata kot. 




           Apa usaha kita untuk hadapi ujian macam  ni? Allah ade sebut dalam surah an-Nur, ayat 30-31 tips u kita pelihara diri kita dari perkara y haram berkaitan cinta uda dan dara ni,
“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan (30). 

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya (31)."
Pernah dengar formula ni? 143+342=6.
Orang ni x ikut hukum math? Memang pun.
Jawapannya:
I love you+you love me=kahwin.
Mungkin ni jawapan y tepat u sahabat saya tu kan? (tuan punya badan, jangan marah…~~).

Satu lagi, pernah dengar teka-teki ni?
2 batang kayu disatukan dengan paku. 
2 ketul batu disatukan dengan simen. 
2 hati disatukan dengan apa?
Jangan jawab transplantation surgery k, coz dat is my answer bila ditanya teka-teki ni.
Jawapannya? 
2 hati disatukan dengan IMAN! 
Setuju? 
Sangat setuju!

jadi?
Jom pelihara diri, 
jom tambah ilmu dalam bidang ape pun terutama ilmu agama, 
dan jom jadi budak skema: skema mengikut Allah dan Rasul-Nya!

Barakallah kepada abang n kakak ipar  baru je mendirikan masjid, moga diberkati selalu.
Dan kepada sahabat y saya sangat2 sayang, sayangi diri anda k!






Sunday, December 19, 2010

6 perubahan sikap dalam beragama

Transformasi...dari-kepada
Sekarang semua benda orang nak transform dari sebesar-besar benda sampai la ke sekecil-kecil benda..
tapi elok la kiranya kita wat transformasi yang tak merugikan kita secara total,insyaAllah..


6 perubahan sikap dalam beragama untuk menhadapi era globalisasi

1.      Berubah dari hafalan kepada kefahaman
·        ilmu+faham=sempurna
·        sebagai contoh, Allah mengungguli Nabi Sulaiman dari Nabi Daud dengan memberi kefahaman yang lebih seperti yang tercatat dalam Surah al-Anbiya’,ayat 78-79;
“...Maka Kami memberikan kefahaman kepada Sulaiman (tentang hokum yang lebih tepat), dan kepada masing-masing Kami memberikan hikmah dan ilmu,...”

2.      Berubah dari asyik melihat kepeda sejarah lampau kepada mencipta sejarah baru.
·        Sepatutnya apabila membaca sejarah lalu, kita perlu ambil pengajaran dan berusaha untuk menjadi lebih baik.
·        Tetapi, terdapat dua golongan yang teralalu `asyik’ membaca sejarah lampau iaitu;
                                     i.          Baca tentang kegemilangan Islam dahulu untuk menutup kesedihan akan keadaan Islam sekarang.
                                    ii.          Baca tentang kejatuhan Islam sampai jadi rendah diri dan rasa Islam tidak mampu untuk bangkit.
·        Di sini penulis bukan bermaksud menghalang kita untuk membaca sejarah-sejarah Islam tetapi takut-takut kita tergolong dalam dua golongan di atas.
·        Marilah kita bersama-sama mencipta sejarah baru!

3.      Berubah dari kata “saya sibuk” kepada “saya sibuk untuk Islam”
·        Spend masa untuk fikir masalah ummat
·        Laksanakan amar makruf & nahi mungkar seperti dalam surah ali-Imran, ayat 110.

4.      Berubah dari isu lokal kepada isu global
Atau dalam erti kata lain dari percaya tentang adat-adat Melayu yang ada yang betul tapi banyak karutnya kepada masalah umat sejagat, ideologi-ideologi yang muncul(sekularisme, hedonisme, liberalisme,  aku tak pedulisme dll), isu Palestin, bagaimana keadaan Muslim di negara kita dan kawasan kita etc.

5.      Berubah dari ‘mereka’ kepada ‘kita’
·        Jangan asyik fikir apa yang orang lain lakukan  atau apa yang orang lain patut lakukan tetapi fikir apa yang telah kita lakukan.
·        Ingatlah amaran Allah dalam surah al-A`raf, ayat 179 yang bermaksud;
“Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan ayat-ayat Allah. Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah.”

6.      Berubah dari teori kepada praktikal
Speak with your actions not with your words
Amalan kita dinilai bukan berdasarkan apa yang kita tahu tetapi berdasarkan apa yang kita amalkan.

Moga-moga  artikel ni mberi manfaat kepada kita semua. Artikel asal adalah karya Kapten Hafiz Firdaus Abdullah dalam majalah i hampir sedekad yang lalu.

Wednesday, December 8, 2010

8 dis




8 disember 2007
8 disember 2008
8 disember 2009
8 disember 2010

Sunday, December 5, 2010

wahai insan...



Wahai MATA yang pernah melihat maksiat..
menangislah bersungguh-sungguh hingga mengalir air mata taubat..
bagi TELINGA yang pernah mendengar perkara lagha dan mengumpat..
sucikanlah ia dengan selalu mendengar alunan munajat dan nasihat..
wahai JIWA yang hitam dan berkarat..
perbanyakkanlah istighfar memohon taubat agar hati sentiasa lebih berkilat..
wahai DIRI yang tidak ada arah tujuan..
kembalilah ke pangkal jalan..
sesungguhnya Allah itu sentiasa membuka pintu taubat kepada hambaNya yang benar-benar ingin bertaubat..
biarlah PENAT hanya sementara di dunia fana..
 kerana kemanisannya nanti kita akan rasa apabila Allah memberi peluang kepada kita untuk BEREHAT dengan tenang di negeri Akhirat


Saturday, December 4, 2010

Please by D-Clique


Tried to find the light
Realized aint no light at the end of the tunnel
Took four years for this to be clear
That the war overseas is all about money
Sun don't shine, clouds of dust
Grass aint green, no one to trust
Take this hand don't let it go
My brother hold on
Just a little while
Grow up strong my little child
The future's in your eyes
These tears were meant to ascend into the sky
One billion wishes, ten million cries
One ummah attacked and still alive
This sacrifice, the tears we cry
And this is all I'm asking

(Chorus)
Please
Will you help this cause
Please
Will you help this feeling
Please
Will you stop this war
Please
Will you help my healing
Please
Down on both my knees
Please
Help me find the meaning
Please
Tell me it's not real
Please
Help me lift my spirit

Down on my knees, will I try to save my people
Bombs flying in the skies, now we running from the evil
Stronger than before so don't think that we're weak
So don't try to hold us down we getting up on our feet
Asleep in the mosque the Quran's in my hand
You gotta get through us before you take this land
Trying your hardest, making schemes and plans
But you never going to break us, united we stand
Push it to the limit, and step off my level
We fighting in the dark with the shadow of the devil
When the lights going to shine there's a score to settle
Take you down real hard with our bones and metal
Now listen to my lyrics as I keep hope alive
Praying for that day we got faith on our side
Power to survive, courage to arise
Take me by the hand and go toward the light now

(Chorus)

Got to hold my breath just to keep thinking bout it
My brothers are fighting their children are crying
The nights stay cold and the day filled with violence
We can't hold our silence, our people are dying



saje2

Saja nak mengisi kekosongan waktu ni. Nak rawat kesepian hati sekarang kot. (haha, jiwang)
Ye ah, baru balik kolej, tinggal keluarga kat rumah y sedang sibuk prepare u pkahwinan abang. Xsempat ak nak tlg hias bilik pengantin. Tp xpe. Jauhi hidup beralasan. Sekarang dah la sunyi sepi kolej ni, cuak gak dok bilik sorang2 ni.

Sepanjang cuti ni, (y plus minus sebulan je) Alhamdulillah sempat jugak mhabiskan beberapa buku: RT, bumi cinta, perang badar, n skang otw baca mukmin professional.

Ingat nak kongsi ngan korang pasal bumi cinta ni tp dsebabkan bumi cintaku hilang di pantai irama, n saya mhabiskan bc novel tu dgn mminjam buku abang y versi indon abis, 9t sy fikir2kan u kongsi bbrapa scene dlm novel tu. Secara synopsis teringkasnya, novel ni mceritakan tentang ayyas, seorang muslim y hebat y sedang mkaji islam d rusia. Kat rusia, dia terpaksa tinggal serumah dengan 2 orang perempuan; sorang ateis n sorang lagi yahudi. Pastu mmg banyak la ujian y datang terutamanya bkaitan dgn 2 prmpn ni. Tp ayyas ni sgt baik n bijak bhujah u betulkan pandangan non-muslim thadap islam. Prmpn yahudi tu agen zionis sebenarnya, n plan u tuduh ayyas sbagai pengebom berani mati. 2 b continued...hee. baca la, don’t worry, happy ending..:)

Ttg MP, lagi2 lah anda semua patut baca. Cuma, harganya mahal sikit. Aritu pun abg sy cam bising cket sebab buku keluaran TB( bkn nama sebenar..:)) mcm mahal sikit. Kan? Tp xpela, demi ilmu korbankan sikit duit tu. Tapi scr peribadi, ak rase TB patut turunkan harga2 buku keluaran diorang, barulah ramai orang beli n ilmu tu pun insyaALLAH tsebar kepada lebih ramai orang.. Kan, kan kan?


Sekarang dah December, dah nak abis taun 2010. Usia makin meningkat, harga minyak pun makin naik, n konfom2 harga barang lain pun naik kan...tp kematangan kita agak2 makin meningkat x? O cara berfikir kita makin kbudak2an?


~Sesi pengajian kali ni rasa lama sangat...sem depan lg panjang dr sem lepas. Harap2 sgalanya selesai dengan aman...~

Give to receive OR receive to give?

Rasulullah saw bersabda:
“sesiapa yang melapangkan seorang muslim dari satu kesusahan dunia nescaya Allah melapangkan untuknya satu dari kesusahan di akhirat. Sesiapa yang memudahkan seorang yang di dalam kesusahan nescaya Allah akan mudahkan (urusannya) di dunia dan di akhirat dan sesiapa yang menyembunyikan rahsia seorang muslim nescaya Allah akan memelihara rahsianya di dunia dan di akhirat. Dan Allah sentiasa menolong seorang hamba selagi ia menolong saudaranya.”


Allah beri kita hidup supaya kita memberi kehidupan dalam hidup orang lain.
Allah beri kita harta supaya kita berkongsi bersama hamba-Nya yang lain.
Allah beri kita akal supaya kita beri buah fikiran pada tempat yang sepatutnya.
Allah beri kita cahaya supaya kita menerangi hidup mereka di sekeliling kita.
Allah beri kita ilmu supaya kita ajarkannya pada insan lain.
Allah beri kita masa supaya kita luangkannya pada jalan-Nya.
~GIVE MORE THAN U RECEIVE~


Takut untuk memberi kerana risau segalanya akan berkurangan?
“Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): "Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku". (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu).” 39:49
“(Mengapa mereka mendakwa demikian), tidakkah mereka mengetahui bahawa sesungguhnya Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Ia juga yang menyempitkannya? Sesungguhnya yang demikian mengandungi keterangan-keterangan yang jelas bagi orang-orang yang percayakan (ilmu dan kebijaksanaan Allah).” 39:52
Percayalah,
apabila kita memberi, kita akan terus menerima.
Malah, akan bertmabah kurniaan dari-Nya.
~WHAT U GIVE U GET BACK~


Kita beri mereka sedekah, Allah panjangkan umur kita,
Kita mengajarkan mereka ilmu, Allah tinggikan kefahaman kita,
Kita luangkan masa kita untuk Islam, Allah kukuhkan kedudukan kita,
Kita kongsikan idea bersama mereka, Allah terus memberi ilham kepada kita...


Tak terhitung nikmat dari-Nya. Marilah kita menjadi hamba yang bersyukur.
“Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran); supaya kamu bersyukur.” 16:78

Ikhlaskan niat hanya untuk-Nya, kerana
“Sesiapa yang memberikan pertolongan yang baik nescaya ia akan memperoleh bahagian (pahala) daripadanya; dan sesiapa yang memberikan pertolongan yang buruk, nescaya ia akan mendapat bahagian (dosa) daripadanya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”4:85

Friday, November 12, 2010

life is...


LIFE is a gift,

Live it...

Enjoy it...

Celebrate it...

& fulfil it.



It’s true u don’t know what u’ve got until it’s gone,
But it’s also true u don’t know what u’ve been missing until it arrives.

~tbe2 teringat kat novel2 Hlovate. lagi2 bila seseorang telah membuat cubaan u mnjadi my jade malam tadi. thanx!
hlovate oh hlovate, saya teringin nak bc karya baru anda!~

Thursday, November 11, 2010

dialog...

Ya Allah, aku blindung pada-Mu dr menjadi fitnah dlm khidupan orang lain...

Nak sajikan korang dengan dialog 2 orang kawan lama. Harapnya boleh la bg pengajaran pada kita semua. Tapi perlu diingatkan, dialog ni mungkin ada atau mungkin tiada kaitan lansung dengan si penulis...~~

Setelah bsembang ape y patut dsembangkn bg seorang y dah lost contact dgn kwn lame dia,

mr.X tbe2 btanya 1 soalan y pelik, (pelik bg saya la..heh)

Mr.x: awak ni dah bpunya ke? hee

Miss n: kte sume Allah y punya kan? (benci betul la soalan ni bila datangnya dari seorang lelaki, tapi demi menjaga hati seorang kawan, mngkin ni masa untuk fahamkan pada dia tentang hakikat hidup...)

Mr.x: tu memang la, tapi dah jadi kepunyaan manusia ke?

Miss n: dah tinggalkan zaman jahiliyah insyaAllah. (ingatkan terus terkesima bila jawab soalan tu dengan soalan...aish)

Mr.x: ooooo...bagus2

~panjang lagi kot dialog 2 orang manusia ni. Xtau nak amik part mane. Kte cut trus pada isu y boleh kita amik pngajaran je la ye~

Miss n: (dah boleh selitkan dakwah kot ni. ) Mr.x, bkapel o bcinta 1000 tahun pun, kalau bukan jodoh, buat dosa je. Pelihara hak Allah, Allah akan sentiasa pelihara hak kita. Nak pasangan baik, kita kena jadi baik dulu...

Mr.x: tapi kan, xkan xboleh kenal lansung sebelum kahwin ye?

Miss n: saya ni bukan dr.cinta, tapi saya share apa y saya tahu ye. Kan lagi sweet kalau bcinta lepas kahwin. Doa la banyak2 n sungguh2, Allah mesti akan kurniakan y terbaik untuk kita. Yakinlah dengan pilihan Allah, Dia xkan sesekali kecewakan kita. Bukannya xboleh kenal lansung. Sebelum kahwin, still kena kenal siapa pasangan kita tu. Tapi ada batasnya. Islam adakan ni semua bukan untuk menyusahkan, tapi mesti ada hikmahnya. Agak2 nape isu buang bayi makin menjadi2? Sebab manusia dah langgar garis panduan yang Islam dah bagi...

Mr.x: naudzubillah..btol jugak kan. Kla, got to go. Terima kasih la atas peringatan y dikongsi tu. Moga kita dberi hidayah dari-Nya.

Miss n: amin. Jadi tentera udara,selalu2 la tengok langit. Jangan tengok dengan pandangan kosong, tapi fikir2 la Pencipta langit yang indah itu. Moga kita diberi RAHMAT oleh-Nya. Salam.

~tamat~

Penat je kan korang baca dialog ni. Sabar je lah ye.

Sebenarnya saya juz nak cakap, ruang untuk kita saling ingat-mengingati ni sangat luas. Cuma kadang kita lepaskan peluang tu. Kita yang dah merugikan diri sendiri bila xkongsi apa yang boleh dikongsi bersama mereka yang lain. Mungkin ada yang kata usaha ni sangat kecil, tapi siapa tahu kalau dengan dialog seringkas tu buat dia berfikir akan hakikat hidup dan akhirnya sedar akan tujuan sebenar hidup manusia di dunia ni kan?

Bila tengok orang2 yang edar flyers Islamic , pamphlet, o ape2 y sewaktu dengannya tu, sampai satu ketika saya pernah bermonolog sendiri, “ada ke orang nak baca benda macam tu? Ada ke orang y boleh insaf hanya dengan baca artikel2 dalam tu? Berkesan ke cara ni?” Dan hari ini saya tahu jawapan soalan saya pada diri sendiri tu.

Lagi, bila kita post status y satu species dengan artikel2 tu kat fb, ym, skype o mane2 tempat y boleh dipost agak2 ada ke orang nak baca ek? Dan suatu hari, Allah hantar jawapan saya tu. teringat baru2 ni, waktu musim exam tu saya pernah post status ni kat wall fb saya, “jadilah hamba Allah kerana Allah bukan kerana exam.” Dan lepas hampir tamat musim exam kami(saya dan rakan2) diminta untuk memberi pengisian. Dan sahabat saya ni diminta untuk memulakannya. Dan tajuknya? Ya, anda tahu jawapannya. Dan dia huraikan dengan baik mengikut pemahaman dan situasi yang dialami. Xperlu dibanggakan oleh diri sendiri, tapi sedarlah, selagi ada kebaikan y kita buat, sekecil mana pun ia, mungkin itulah asbab hidayah bagi seseorang.

Teruskan melakukan kebaikan, kecil atau besar, pada keluarga dan juga rakan, dengan lisan mahupun tulisan, moga menjadi pemberat timbangan pahala kita di SANA nanti.
~Maaf entry bercelaru, (walaupun entry sebelum2 ni pun bcelaru jugak), sekadar satu perkongsian.~

Tuesday, November 9, 2010

Sehalus pasir, sehijau daun dan sepenting oksigen: mahu aku.


Aku ibarat pasir,
Kecil,
Terlalu kecil,
Namun masih punya fungsi tersendiri,
umpama membina sebuah bangunan,
manusia memerlukan Pasir, Air dan Simen,
ya, aku diperlukan!
Tapi bukan aku keseorangan,
Aku perlu ditemani kalian,
Aku memerlukan sokongan kalian,
Aku memerlukan nasihat kalian.
Pasir di pantai itu juga mudahnya ditiup,
Senangnya berubah,
Maka bentuklah aku untuk kebaikan.

aku ibarat daun yang hijau,
hijaunya itu tanda aku masih muda,
masih punya kekuatan fizikal,
hijaunya itu tanda ia masih mampu membekalkan oksigen pada manusia,
tanpa sedar ia juga masih memerlukan oksigen untuk diri sendiri,
begitulah aku,
aku masih sangat memerlukan nasihat dari kalian,
dalam perjalananku menasihati mereka.

aku ingin menjadi sepenting oksigen,
membenarkan manusia lain bernafas,
namun zahirnya tak pernah kelihatan ,
biarlah aku terus memberi kebaikan pada mereka,
tanpa mereka sedar kehadiran aku,
cukuplah aku dinilai olehNya...

Saturday, November 6, 2010

air mata hati...


Semalam air mataku cukup murah,

Namun ia kembali mahal hari ini.

Allah, andai hati yang aku miliki hari ini begitu keras untuk dilentur,

Kau kurniakan aku hati yang baru,

Yang sentiasa mengingatiMu,

Yang setiap detiknya memikirkanMu,

Yang setiap waktu dan ketikanya menyerah diri hanya padaMu.





Wahai manusia!

Kamulah yang memerlukan Allah;

Dan Dialah Yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu),

Maha Terpuji.
35:15

Thursday, November 4, 2010

doa kami


Andai perjuangan ini mengharapkan bayaran, moga kami tidak menyertainya..
Andai tarbiyyah ini boleh dicagarkan, sungguh kami lebih takut menjadi orang yang muflis di akhirat..
Dan andai jihad ini hanya sekadar mengisi masa lapang, kamilah orang yang akan dipenuhi sesalan..

Maka Ya Allah, Tuhan yang telah mempersatukan hati kami,
Janganlah Engkau golongkan kami dalam golongan yang banyak meminta, namun terlalu sedikit memberi,
Maghfirah dariMu kami pohon,
Maka izinkanlah kami melamar redhaMu dengan ketundukan kami dalam agamaMu...

Ya Allah, kurniakanlah kami ketenangan dan ketenteraman jiwa yang abadi,
Semoga jiwa kami kukuh dari segala suasana dan keadaan,
Mudah-mudahan kami tidak bersedih ketika kesenangan dunia menghilang,
Dan tidak terlalu gembira ketika kesenangan itu ada...

Kesempitan tidak membuatkan kami lemah,
Keluasan tidak membuatkan kami sombong,
Celaan tidak membuatkan kami surut, pujian tidak membuatkan kami berbangga diri,
Musibah tidak membuatkan hati kami tergoncang,
Dan kenikmatan tidak membuat kami jatuh tergelincir...

jangan Kau jadikan kami fitnah kepada agama ini Ya Rabb,
Semoga kejayaan bersama kami dunia dan akhirat...

Tuesday, November 2, 2010

coretan?

(xtau nak letak gambar ape...)
X habis exam lagi.
Tapi gaya cam dah abis je.
Sebab gap seminggu u next paper.

Lama x update awk kn blog. (soliloquy~~).
Xtahu nak share ape.
Latest post tu sepatutnya dah di post lame dah, tapi ditangguh2kan.

Sebelum ni sangat musykil, macam mane la hilal asyraf tu boleh update blog hampir setiap hari ek?

Tapi bila kita ni addict ngan ilmu+aktif berprogram+alert dengan isu semasa n isu sekeliling+KREATIF=maka bolehlah anda mengupdate blog anda dengan pelbagai info y berfaedah u dikongsi bersama.

Betul, kadang rasa xtau nak share ape tapi hakikatnya banyak benda y kita boleh blaja sepanjang kita jalani hari2 kita as hamba Allah, as anak, as pelajar, as kawan n sebagainya.

Dan aku rasa ini kelebihan hilal asyraf tu. Pandai je dia nak olah apa y berlaku kat dia, kat keluarga dia, kat kawan2 dia, kat negara ni o pasal ape2 la into bentuk y semua orang boleh belajar dari tu.

Dan apa yang paling penting, kita kena jadi MANUSIA YANG SENTIASA BERFIKIR!

Bila buka blog batch ak time form 4&5, last post: 10 months ago. Huh?
Mungkin sebab semua orang aktif berfacebook kini. (tmasuk ak jugak sejak wujud group sekolah lame...>_<”)

Tapi apa y ak perasan kat fb sekarang, ramai dah mula share notes2 y bagus, gambar2 y ade pngajaran u dikongsi, n mcm2 lagi lah. Alhamdulillah.

Dulu, susahnya nak jumpa orang yang wat notes kat fb tu, y akn post video2 y memberi pengajaran pd kita, o y akn tag kite kat pictures y boleh mengingatkan akn sesuatu y kita lupa o atas sebab kebaikan apa pun semua tu dilakukan. Ada tapi jarang. Sekarang, semua berebut2 nak share semua tu. Segala puji bagi Allah. mungkin ramai y dah mula sedar akan hakikat hidup. Harapannya begitu.

Moga aku juga begitu. Jangan jadikan FB as tempat kita melepaskan geram, meluahkan perasaan y xsepatutnya dan sewaktu dengannya tapi medan u kita saling berkongsi ilmu di dada, saling mengukuhkan ukwah y terjalin atau dengan lebih tepat MEDAN DAKWAH KITA!

~teringin nak post sumting y berkaitan farmasi...~

abu ayyub al-ansari

Nama sebenar beliau ialah Khalid bin Zaid bin Kulaib dari Banu Najjar. Beliau merupakan salah seorang sahabat yang utama dan paling rapat kepada Nabi SAW.



Ketika Rasulullah SAW sampai di Madinah di dalam peristiwa hijrah, baginda disambut dengan gembira oleh orang-orang Ansar di Madinah. Hati mereka berada bersama-sama baginda dan mata mereka sentiasa mengikuti pererakan baginda dengan rasa penuh cinta dan kebaktian. Mereka ingin memberi baginda sambutan yang amat baik sekali pernah diberikan oleh seseorang.

Pada mulanya, Rasulullah SAW berhenti di Quba yang terletak dekat pinggir kota Madinah dan tinggal di sana selama beberapa hari. Perkara pertama yang dilakukannya ialah membina sebuah masjid sebagaimana dijelaskan dalam al-Qur’an:

“Masjid yang didirikan atas dasar taqwa.” (At-Taubah: 108)

Nabi SAW memasuki kota Madinah dengan menunggang untanya. Para pemimpin Madinah berdiri di sepanjang jalan, setiap orang berharap untuk mendapatkan penghormatan dari Nabi SAW agar baginda ingin singgah dan bermalam di rumahnya. Seorang demi seorang berdiri di jalan yang dilalui oleh unta baginda. Mereka semua berkata:

“Tinggallah bersama kami, hai Rasulullah.”

Rasulullah SAW akan menjawab:

“Biarkanlah unta ini berjalan semahunya.”

Unta itu terus berjalan, diikuti dengan rapat para penduduk Madinah. Setiap kali ia melewati sebuah rumah, tuan rumah tersebut merasa sedih dan kecewa manakala orang-orang yang rumahnya menunggu giliran untuk dilalui oleh unta itu sentiasa mengharap-harap agar ia berhenti di depan pintu mereka. Unta itu meneruskan perjalanannya dengan diikuti oleh orang ramai sehingga ia berhenti di atas sebidang tanah di depan rumah Abu Ayyub Al-Ansari. Namun, Rasulullah SAW tidak turun dari untanya itu.

Selepas beberapa ketika, unta itu berjalan semula, Rasulullah SAW membiarkan tali kekangnya terlepas. Walau bagaimana pun, tidak lama kemudian ia berpusing semula dan berhenti di atas tanah tadi. Hati Abu Ayyub dipenuhi dengan kegembiraan. Beliau keluar mendapatkan Nabi SAW dan menyambutnya dengan ghairah sekali. Beliau mengangkat barang-barang Nabi sambil merasakan bahawa beliau sedang membawa harta yang paling berharga sekali di dunia ini.

Rumah Abu Ayyub memiliki dua tingkat. Beliau telah mengosongkan tingkat atas dan semua milik keluarganya supaya Nabi SAW boleh tinggal di situ. Namun Nabi SAW lebih suka tinggal di tingkat bawah. Malam pun sampai dan Nabi SAW berehat. Tetapi apabila mereka telah menutup pintu, Abu Ayyub menoleh ke arah isterinya lalu berkata:

“Celakalah kita! Apa yang telah kita lakukan? Rasulullah SAW berada di bawah dan kita ada di atasnya! Adakah kita berjalan di atas Rasulullah SAW! Adakah kita menghalang wahyu?! Jika benar, maka binasalah kita!”

Pasangan suami isteri itu menjadi bertambah bimbang tidak tahu apa yang harus dilakukan. Mereka hanya dapat sedikit akal bila mereka bergerak ke tepi rumah supaya tidak betul-betul berada di atas Nabi. Mereka juga berhati-hati supaya berjalan di tepi-tepi sudut lantai dan tidak di tengah-tengahnya. Pada keesokan paginya, Abu Ayyub menemui Rasulullah SAW lalu berkata:

“Demi Allah, kami tidak dapat melelapkan mata sedikit pun malam tadi, begitu juga dengan Ummu Ayyub.”

“Mengapa hai Abu Ayyub?” Tanya Rasulullah, hairan.

Abu Ayyub pun menerangkan kebimbangan mereka kerana berada di atas manakala baginda pula berada di bawah, dan mungkin mereka juga boleh menghalang wahyu.

“Janganlah bimbang, hai Abu Ayyub,” kata Nabi SAW, “Kami lebih suka tinggal di tingkat bawah kerana ramai orang yang akan menziarahi kita.”

“Kami akur dengan kehendak Rasul,” jawab Abu Ayyub.

Abu Ayub ada menceritakan satu kisah:-

“Pada suatu malam yang sejuk, sebuah kendi kami telah pecah dan air mengalir di atas lantai atas. Ummu Ayyub dan aku memandang air tersebut. Kami hanya memiliki sehelai kain baldu yang kami gunakan sebagai selimut. Kami pun menggunakannya untuk mengelap air itu kerana bimbang ia menyerap ke bawah dan terkena pada Nabi SAW. Pada waktu pagi, aku mendapatkan baginda lalu berkata:

`Aku tidak senang berada di atasmu.’

Dan memberitahunya apa yang telah terjadi. Baginda menerima keinginanku dan kami pun berpindah tempat.”

Rasulullah SAW tinggal di rumah Abu Ayyub selama hampir tujuh bulan sehingga masjid yang dibinanya telah siap di atas tanah tempat unta baginda berhenti. Baginda berpindah ke bilik yang dibina di sekeliling masjid tersebut untuk diri dan keluarganya. Dengan demikian, baginda menjadi jiran Abu Ayyub. Alangkah beruntungnya kerana mendapat jiran semulia itu!


Abu Ayyub sangat mencintai Nabi SAW dengan seluruh hati dan nabi SAW juga amat mencintainya. Tidak ada peraturan rasmi di antara mereka. Nabi SAW terus menganggap rumah Abu Ayyub seperti rumahnya sendiri.

Pada suatu hari, Abu Bakar keluar dari rumahnya di waktu tengahari yang terik lalu pergi ke masjid. Umar terlihatnya lalu bertanya:

“Hai Abu Bakar, apa yang membuat engkau keluar pada waktu begini?”

Abu Bakar mengatakan bahawa dia terlalu lapar, lalu Umar pun turut mengakui dirinya juga kelaparan. Rasulullah SAW terserempak dengan mereka lalu bertanya:

“Apa yang membuat kamu berdua keluar dari rumah pada waktu begini?”

Mereka memberitahu baginda lalu baginda berkata:

“Demi Tuhan yang jiwaku di tanganNya, hanya laparlah yang membuat aku keluar juga. Marilah bersamaku.”

Mereka pun pergi ke rumah Abu Ayyub Al-Ansari. Kebetulan, Abu Ayyub sedang bekerja di kebun kurma berdekatan. Beliau mendengar suara Nabi SAW lalu segera datang.

“Selamat datang kepada Rasul dan siapa saja yang bersamanya,” katanya lalu meneruskan, “hai Rasulullah, biasanya engkau tidak datang pada waktu begini.”

Abu Ayyub selalu menyimpan sedikit makanan untuk Nabi setiap hari. Jika Nabi tidak datang, maka Abu Ayyub memberikan makanan tersebut kepada keluarganya.


Abu Ayyub keluar dan memotong setandan kurma yang di dalamnya ada kurma masak dan ada kurma yang setengah masak.

“Aku tidak mahu engkau memotong yang ini,” kata Nabi, “Mengapa engkau tidak bawakan kurma yang masak saja?”

Abu Ayyub berkata:

“wahai Rasulullah, silakanlah makan kurma yang telah masak dan yang setengah masak ini. Aku akan menyembelih seekor kambing untukmu.”

“Kalau begitu, jangan sembelih kambing yang ada susu,” pesan baginda.

Abu Ayyub menyembelih seekor anak kambing, memasaknya separuh dan memanggang yang separuh lagi. Beliau juga meminta isterinya supaya membuat roti kerana isterinya pandai dalam hal itu.

Bila makanan telah siap, ia dihidangkan di depan Nabi SAW dan kedua-dua orang sahabatnya itu. Nabi mengambil sekeping daging, meletakkannya ke atas roti lalu berkata:

“Wahai Abu Ayyub, bawakanlah ini kepada Fatimah, dia tidak makan seperti ini selama beberapa hari.”

Apabila mereka selesai makan dan merasa puas, Nabi SAW berkata:

“Roti dengan daging, busr dengan rutb!”

Kemudian air mata mengalir dari kelopak matanya. Baginda berkata lagi:

“Ini adalah nikmat yang akan ditanyakan kepada kamu pada hari kiamat kelak. Maka jika kamu makan nikmat itu, ucapkanlah bismillah dan bila selesai katakanlah Alhamdulillahillazi huwa ashba’na wa an’ama a laina (Segala puji bagi Allah yang telah mencukupkan kami dan menganugerahkan nikmat ke atas kami). Ini adalah baik.”

Itulah imbasan terhadap kehidupan Abu Ayyub sehari-harian. Beliau juga mempunyai karier ketenteraan yang tersendiri. Banyak dari masanya dihabiskan sebagai seorang pahlawan sehingga dikatakan mengenainya:

“Beliau tidak terlepas dari semua pertempuran yang disertai oleh kaum Muslimin sejak dari zaman Nabi SAW sehinggalah zaman Muawiyah melainkan beliau terlibat semuanya.”


Misi ketenteraan terakhir yang disertainya ialah yang disediakan oleh Muawiyah dan dipimpin oleh anaknya, Yazid untuk menentang Konstantinopel. Pada waktu itu, Abu Ayyub sudah sangat tua, hampir berusia lapan puluh tahun. Tubuhnya kurus kering kerana diserang sakit malaria. Tetapi hal itu tidak menghalangnya daripada menyertai pasukan tentera dan menyeberangi lautan untuk berjihad di jalan Allah. Tidak lama selepas terlibat dalam peperangan itu, Abu Ayyub jatuh sakit dan terpaksa berundur dari berjihad. Namun begitu, beliau tetap berada di atas kudanya dalam keadaan seperti melekat.

Yazid datang mendapatkannya lalu bertanya:

“Wahai Ayahanda Abu Ayyub, adakah ayahanda memerlukan sesuatu?”

“Hai Yazid, sampaikanlah salamku kepada tentera Muslimin dan katakan kepada mereka bahawa Abu Ayyub menyuruh kamu supaya menyerbu masuk ke dalam kawasan musuh sejauh yang boleh, bawalah dia dan kebumikan dia di bawah dinding kota Konstantinopel, kerana aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda bahawa seorang lelaki yang soleh akan syahid dan dikebumikan di bawah dinding tersebut.”

Kemudian beliau menghembuskan nafas yang terakhir.


Tentera Muslimin melaksanakan keinginan sahabat Nabi yang agung itu. Mereka berjaya mengundurkan tentera musuh dalam serangan demi serangan sehingga mereka sampai ke dinding kota Konstantinopel. Di sana, mereka mengebumikan jasad beliau.

Kaum Muslimin mengepung kota tersebut selama empat tahun tetapi akhirnya berundur.

Rupanya, janji Nabi mengenai kemenangan ke atas kota Konstantinople ini benar. Ia disempurnakan oleh Sultan Muhamad al-Fateh.

~mengetahui sirah@sejarah tu penting, tapi PENGAJARAN y dapat kita pelajari tu jauh lg penting!~

Wednesday, October 20, 2010

9 pembaziran



Ibn qayyim al-jauziyah mengatakan ada 9 pembaziran y sering dlakukan oleh manusia iaitu:

1. Ilmu pengetahuan – membazir jk x dgunakan untuk jalan kebaikan

2. Amalan – membazir jika x dlakukan dgn hati y ikhlas

3. Kekayaan – mbazir jika dibelanjakan pd perkara y tidak bmanfaat n xdiredehai Allah

4. Hati – mbazir jika kosong drpd kasih Allah

5. Tubuh badan – mbazir jika x dgunakan u beribadah kpd Allah

6. Cinta – mbazir jika dicurahkan kpd selain Allah atau mlebihi cinta kpd Allah

7. Masa – mbazir jika x diurus sebaiknya

8. Akal – mbazir jika x memikirkan sesuatu y bermakna pd agama

9. Zikir – membazir jika x memberi kesan pada hati

~membazir itu perlakuan syaitan~

Sunday, October 17, 2010

daerah ini...




Mereka kata kau akan sayu di daerah itu
Jawab aku selalu bersama Tuhanku
Kupasrah padaNya sehening tiupan salju
KernaNya aku rasa jitu dan mampu melebihi manusia beribu

Daerah ini daerah tenang sekalipun ada yang kata usang
Daerah ini daerah damai sekalipun sukar untuk sampai
Daerah ini daerah merdeka sekalipun ada yang memeranginya
Biarkan saja aku di daerah ini..

Kata mereka daerah mu itu jauh
Jawab ku pada Tuhan aku bersauh kukuh
Yang jauh itu jiwa yang mungkir
Padaku daerah ini amat hampir

Kata mereka daerah kau itu sepi
Jawabku aku tak pernah sunyi dengan alunan murni
Yang sepi itu jiwa yang inginkan pujian
Padaku cukuplah dengan irama keredhaan Tuhan

Daerahku ini daerah berpendirian
Berpaksikan firman Tuhan
Bukan hukum insan bukan gema sorakan bukan riuh tepukan

Daerah ini tak pernah peduli
Apa kata abdi atau pembesar negeri
Daerah ini berpasakkan Nabi
Bagindalah mimpi Bagindalah realiti..

Biarkan saja aku di daerah ini
Sekalipun ada yang tak gemari
Biarkan saja aku di daerah ini
Sendiri membawa diri & sanubari

Biarkan saja aku di daerah ini
Sekalipun ada yang tak gemari
Biarkan saja aku di daerah ini
Kerna aku mengerti ia amat suci & abadi

Di daerah ini, biarlah aku..

Munsyid : Algebra

Monday, October 11, 2010

wahai diri...


Wahai diri, jangan jadi daie y malang,
y hanya tahu bdakwah tapi xmelaksanakan...

Wahai diri, jangan jadi abid y tertipu,
trasa banyak sudah amalan tapi xsedar pahala itu kuasa Tuhan...

Wahai diri, jangan jd alim y terlalai,
disangka ilmu telah banyak tapi tiada y terkesan di jiwa...

Wahai diri, jangan jadi mujahid y gagal,
disangka perjuangannya itu telah berjaya sedangkan umat ini masih terleka...

~~back to HIM!
~~kejarlah MARDHATILLAH...