Thursday, November 11, 2010

dialog...

Ya Allah, aku blindung pada-Mu dr menjadi fitnah dlm khidupan orang lain...

Nak sajikan korang dengan dialog 2 orang kawan lama. Harapnya boleh la bg pengajaran pada kita semua. Tapi perlu diingatkan, dialog ni mungkin ada atau mungkin tiada kaitan lansung dengan si penulis...~~

Setelah bsembang ape y patut dsembangkn bg seorang y dah lost contact dgn kwn lame dia,

mr.X tbe2 btanya 1 soalan y pelik, (pelik bg saya la..heh)

Mr.x: awak ni dah bpunya ke? hee

Miss n: kte sume Allah y punya kan? (benci betul la soalan ni bila datangnya dari seorang lelaki, tapi demi menjaga hati seorang kawan, mngkin ni masa untuk fahamkan pada dia tentang hakikat hidup...)

Mr.x: tu memang la, tapi dah jadi kepunyaan manusia ke?

Miss n: dah tinggalkan zaman jahiliyah insyaAllah. (ingatkan terus terkesima bila jawab soalan tu dengan soalan...aish)

Mr.x: ooooo...bagus2

~panjang lagi kot dialog 2 orang manusia ni. Xtau nak amik part mane. Kte cut trus pada isu y boleh kita amik pngajaran je la ye~

Miss n: (dah boleh selitkan dakwah kot ni. ) Mr.x, bkapel o bcinta 1000 tahun pun, kalau bukan jodoh, buat dosa je. Pelihara hak Allah, Allah akan sentiasa pelihara hak kita. Nak pasangan baik, kita kena jadi baik dulu...

Mr.x: tapi kan, xkan xboleh kenal lansung sebelum kahwin ye?

Miss n: saya ni bukan dr.cinta, tapi saya share apa y saya tahu ye. Kan lagi sweet kalau bcinta lepas kahwin. Doa la banyak2 n sungguh2, Allah mesti akan kurniakan y terbaik untuk kita. Yakinlah dengan pilihan Allah, Dia xkan sesekali kecewakan kita. Bukannya xboleh kenal lansung. Sebelum kahwin, still kena kenal siapa pasangan kita tu. Tapi ada batasnya. Islam adakan ni semua bukan untuk menyusahkan, tapi mesti ada hikmahnya. Agak2 nape isu buang bayi makin menjadi2? Sebab manusia dah langgar garis panduan yang Islam dah bagi...

Mr.x: naudzubillah..btol jugak kan. Kla, got to go. Terima kasih la atas peringatan y dikongsi tu. Moga kita dberi hidayah dari-Nya.

Miss n: amin. Jadi tentera udara,selalu2 la tengok langit. Jangan tengok dengan pandangan kosong, tapi fikir2 la Pencipta langit yang indah itu. Moga kita diberi RAHMAT oleh-Nya. Salam.

~tamat~

Penat je kan korang baca dialog ni. Sabar je lah ye.

Sebenarnya saya juz nak cakap, ruang untuk kita saling ingat-mengingati ni sangat luas. Cuma kadang kita lepaskan peluang tu. Kita yang dah merugikan diri sendiri bila xkongsi apa yang boleh dikongsi bersama mereka yang lain. Mungkin ada yang kata usaha ni sangat kecil, tapi siapa tahu kalau dengan dialog seringkas tu buat dia berfikir akan hakikat hidup dan akhirnya sedar akan tujuan sebenar hidup manusia di dunia ni kan?

Bila tengok orang2 yang edar flyers Islamic , pamphlet, o ape2 y sewaktu dengannya tu, sampai satu ketika saya pernah bermonolog sendiri, “ada ke orang nak baca benda macam tu? Ada ke orang y boleh insaf hanya dengan baca artikel2 dalam tu? Berkesan ke cara ni?” Dan hari ini saya tahu jawapan soalan saya pada diri sendiri tu.

Lagi, bila kita post status y satu species dengan artikel2 tu kat fb, ym, skype o mane2 tempat y boleh dipost agak2 ada ke orang nak baca ek? Dan suatu hari, Allah hantar jawapan saya tu. teringat baru2 ni, waktu musim exam tu saya pernah post status ni kat wall fb saya, “jadilah hamba Allah kerana Allah bukan kerana exam.” Dan lepas hampir tamat musim exam kami(saya dan rakan2) diminta untuk memberi pengisian. Dan sahabat saya ni diminta untuk memulakannya. Dan tajuknya? Ya, anda tahu jawapannya. Dan dia huraikan dengan baik mengikut pemahaman dan situasi yang dialami. Xperlu dibanggakan oleh diri sendiri, tapi sedarlah, selagi ada kebaikan y kita buat, sekecil mana pun ia, mungkin itulah asbab hidayah bagi seseorang.

Teruskan melakukan kebaikan, kecil atau besar, pada keluarga dan juga rakan, dengan lisan mahupun tulisan, moga menjadi pemberat timbangan pahala kita di SANA nanti.
~Maaf entry bercelaru, (walaupun entry sebelum2 ni pun bcelaru jugak), sekadar satu perkongsian.~

1 comment:

kitahamba said...

entry bcelaru sebab hati pun tengah bcelaru. tapi mengenangkan dah lama nak share dis story, dugagahkan jugak tangan ini untuk menaip.
Ya Rabb, kurniakan aku ketenangan...