Tuesday, November 9, 2010

Sehalus pasir, sehijau daun dan sepenting oksigen: mahu aku.


Aku ibarat pasir,
Kecil,
Terlalu kecil,
Namun masih punya fungsi tersendiri,
umpama membina sebuah bangunan,
manusia memerlukan Pasir, Air dan Simen,
ya, aku diperlukan!
Tapi bukan aku keseorangan,
Aku perlu ditemani kalian,
Aku memerlukan sokongan kalian,
Aku memerlukan nasihat kalian.
Pasir di pantai itu juga mudahnya ditiup,
Senangnya berubah,
Maka bentuklah aku untuk kebaikan.

aku ibarat daun yang hijau,
hijaunya itu tanda aku masih muda,
masih punya kekuatan fizikal,
hijaunya itu tanda ia masih mampu membekalkan oksigen pada manusia,
tanpa sedar ia juga masih memerlukan oksigen untuk diri sendiri,
begitulah aku,
aku masih sangat memerlukan nasihat dari kalian,
dalam perjalananku menasihati mereka.

aku ingin menjadi sepenting oksigen,
membenarkan manusia lain bernafas,
namun zahirnya tak pernah kelihatan ,
biarlah aku terus memberi kebaikan pada mereka,
tanpa mereka sedar kehadiran aku,
cukuplah aku dinilai olehNya...

No comments: