Tuesday, June 25, 2013

Akhirat: Di mana kita? Part 2

Sedikit sambungan dari perkongsian yang lalu..

Tarikh luput keampunan Allah

Setelah diberi segala nikmat, rahmat dan kasih sayang-Nya, 
mengapa hati masih berkira-kira untuk menyahut seruan-Nya?

Allah sentiasa sediakan peluang dan ruang ntuk kita mendekat kepada-Nya, 

tapi hati yang kelam, dipenjara oleh cinta kepada dunia, tidak mengambil peduli akan perintah-Nya malah melanggar larangan-Nya.

Mujurlah keampunan Allah itu super-duper luas. Tetapi jangan jadikannya alasan untuk berbuat dosa. Sepatutnya kita malu dengan Allah untuk meminta keampunan-Nya walaupun berkali-kali kita berbuat dosa yang sama.


Keampunan Allah itu juga tidak pernah ada tarikh luputnya. Jika di sekolah rendah, kita tidak menutup aurat dengan sempurna, sekarang jika kita memohon keampunan-Nya, pasti Dia terima. Jika di waktu sekolah menengah, kita terjerat dengan cinta monyet, Allah akan ampunkan dosa kita andai kita memohon keampunan-Nya. Jika dulu di waktu asasi atau matrikulasi kita mula berani menderhakai ibu bapa kita, pohonlah ampun dari Allah dan ibu bapa kita juga. Mudah-mudahan Allah redha bila ibu bapa kita redha. Jadi jangan cepat berputus asa dari rahmat Allah dan jangan jemu untuk meminta kempunan dari-Nya. Kita punya Tuha Yang Maha Pengampun, Yang Maha Memberi, kenapa masih tidak mahu meminta kebaikan dari-Nya?

Dituduh Munafiq?

Anda pernah dilabel sebagai orang yang fasiq?
Apa perasaan waktu tu? Sakit hati dengan si penghukum? Atau bersyukur sebab diingatkan agar berubah?
Ya, kita tidak pernah ingin menjadi si fasiq, tapi sedar tak sedar, dosa kita yang terlalu banyak ini membuatkan kita sendiri kadang yang melabel diri kita sebagai si fasiq.

Bagaimana pula jika dituduh sebagai munafiq? 
Allah, rasanya ini antara tuduhan yang umat Islam sangat marah bila difitnah begini. Munafiq bagiku satu perkataan yang sangat 'tajam' untuk diungkap. Namun, bila berkata tentang munafiq, tiba-tiba teringat ayat yang dibaca semalam;

Sesungguhnya orang-orang munafik itu ditempatkan pada tingkatan yang terkebawah sekali dari (lapisan-lapisan dalam) neraka. Dan engkau tidak sekali-kali akan mendapat sesiapa pun yang boleh menolong mereka.
[4: 145]

Allahu Rabbi. Waktu baca terjemahan ni, sesak dada sekejap. Allah, takutnya kalau kita digolongkan dalam kalangan mereka ini. Bila terkenang kadang diri terasa bersikap seperti orang munafiq, aku menjadi hampir putus asa dari rahmat-Nya. Hampir.

Wait! Wait! Tunggu! 
Eh, Allah panggil kita balik dalam ayat seterusnya;

Kecuali orang-orang yang bertaubat (dari perbuatan munafik itu) dan memperbaiki amalan mereka (yang salah), dan mereka pula berpegang teguh kepada (agama) Allah, serta mengerjakan agama mereka dengan ikhlas kerana Allah, maka mereka yang demikian itu ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman (di dalam Syurga); dan Allah akan memberikan orang-orang yang beriman itu pahala yang amat besar.
Apa gunanya Allah menyeksa kamu sekiranya kamu bersyukur (akan nikmatNya) serta kamu beriman (kepadaNya)? Dan (ingatlah) Allah sentiasa Membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya), lagi Maha Mengetahui (akan hal keadaan mereka).
[4: 146-147]

Phuhh. Selamat tak putus asa betul2 lagi. Allah suka bagi kita kejutan kan? Dan kita kena percaya setiap kejutan itu untuk membawa kita kembali kepada Dia. Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah. Masih mencari alasan untuk mencintai-Nya? Ini antara alasan kukuh kot. 

Ada yang merasa Allah itu jauh darinya? Hey! Cuba refleks balik, siapa sebenarnya yang makin jauh? Allah panggil banyak kali, kita tangguh-tangguh. Dia bagi macam-macam, kita buat tak nampak je. Tapi Dia tetap sayang kita.  Kita je yang tak betul-betul cari Dia. 

Beruntunglah menjadi pelajar

Ya. Anda bertuah, kita bertuah. Semasa masih belajar, kita selalu mengeluh. Jadual pack, assigment berlambak, report tak siap lagi, exam dah nak dekat, tiap2 minggu ada presentation. Haru. Tapi, ada satu hadiah yang best dari Allah waktu belajar ni iaitu....?

- E X A M -

Oh-ho. Saya juga pelajar biasa. Tak suka pun exam. Cuak tak terkata. Berdebar tahap dewa. Tapi, perasan tak, musim exam ni musim kita dekat dengan Dia. Rasa iman sedikit meningkat sebab selalu nak dekat dengan Allah. Hati jadi sensitif. Mudah disentuh walau dari tazkirah yang dah biasa didengar. Kan?

Teringat akan hadiah best ni, lagilah air mata laju turun. Allah, tak lama lagi dah Kau izinkan aku menjadi pelajar. Lepas ni, bila dah habis; dah graduate; dah konvo, agaknya bila musim meningkatnya iman kita? :'( Hmm. Semoga hidup kita sentiasa dikelilingi insan-insan yang akan mengingatkan kita kepada Allah. Dan mari kita sama-sama menjadi sebahagian dari 'mereka'. 

Benarlah;

"...hanya dengan mengingat Allah (zikrullah) hati menjadi tenang"
[13: 28]

Hanya hati yang pernah merasai ketenangan ini yang tahu betapa bahagianya bila diri mengingati Allah. 
Mari kembali kepada-Nya. 
Mari menjadi hamba. 




No comments: