Saturday, June 1, 2013

Berkumpul untuk mengingati-Nya


Semalam sebelum ke surau waktu Maghrib, buka buku Ringkasan Riyadhus Solihin sekejap. Dah lama x baca hadis baru. Hadis yang sempat dibaca semalam;



Mu'awiyah menceritakan;
عَنْ مُعَاوِيَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ عَلَى حَلَقَةٍ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ مَا أَجْلَسَكُمْ ؟ قَالُوْا جَلَسْنَا نَذْكُرُ اللهَ وَنَحْمَدُهُ عَلَى مَا هَدَانَا لِلإِسْلاَمِ وَمَنَّ بِهِ عَلَيْنَا قَالَ آللهِ مَا أَجْلَسَكُمْ إِلاَّ ذَاكَ ؟ قَالُوْا وَاللهِ مَا أَجْلَسَنَا إِلاَّ ذَاكَ قَالَ أَمَا إِنِّي لَمْ أَسْتَحْلِفْكُمْ تُهْمَةً لَكُمْ وَلَكِنَّهُ أَتَانِي جِبْرِيْلُ فَأَخْبَرَنِي أَنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ يُبَاهِي بِكُمُ الْمَلاَئِكَةَ (رواه مسلم والترمذي والنسائي)

"Rasulullah Saw keluar menemui sekelompok para sahabat. Beliau bertanya: Apa yang membuat kalian duduk disini? Mereka menjawab: Kami duduk disini untuk berdzikir kepada Allah, kami memujinya atas limpahan hidayah agama Islam kepada kami dan telah memberi anugerah kepada kami. Rasulullah bertanya: Demi Allah, apakah tidak ada tujuan lain? Sahabat menjawab: Demi Allah kami tidak punya tujuan lain. Rasulullah bersabda: Saya tadi bersumpah bukan karena berprasangka buruk pada kalian, tetapi karena Jibril datang kedapaku dan mengabarkan bahwa Allah mmembanggakan kalian kepada para malaikat" 

(HR Muslim, al-Turmudzi dan al-Nasa'i)



Sesuai untuk berkongsi hadis ni bersama jemaah Surau A. Teringat bila ada yang bersuara sebab halaqah selalu membincangkan isu yang sama: Ujian-Berubah-Solat-Cinta-etc. Ada yang bosan. Lagi-lagi dengan limitasi kami semua sebagai pelajar sains kesihatan, ilmu agama x seberapa. Berlainan dengan kolej-kolej lain yang mungkin ada pelajar jurusan agama yang boleh berkongsi apa yang dipelajari dalam kuliahnya. Tapi hadis ni buat aku gembira; puas. Allah janjikan sesuatu untuk mereka yang berkumpul untuk mengingati-Nya. Moga-moga itulah yang selama ini kami cuba terapkan dalam halaqah di surau-Hati yang sentiasa bezikir pada Allah. 



Bila cari teks hadis di internet (sebab malas nak taip), jumpa plak hadis ni;
Diriwayatkan dari Abu Hurairah dan Abu Said al-Khudri, mereka bersaksi bahwa:
وَعَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ وَأَبِيْ سَعِيْدِ الْخُدْرِيِّ أَنَّهُمَا شَهِدَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اَنَّهُ قَالَ لاَ يَقعُدُ قَوْمٌ يَذْكُرُوْنَ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ إِلاَّ حَفَّتْهُمُ الْمَلاَئِكَةُ وَغَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَنَزلَتْ عَلَيْهِمُ السَّكِيْنَةُ وَذَكَرَهُمُ اللهِ فِيْمَنْ عِنْدَهُ (رواه مسلم)
"Rasulullah Saw bersabda: Tidak ada sekelompok kaum pun yang berdzikir kepada Allah, kecuali malaikat akan mengelilingi mereka, rahmat akan menyelimuti mereka, ketenangan akan datang pada mereka,  dan Allah akan menyebutnya di dalam orang-orang dekatnya" (HR Muslim)

Jadi, jangan malas-malas untuk hadir mana-mana majlis ilmu yang tujuannya untuk mengingati Allah. X kiralah dijalankan dalam bentuk usrah/ halaqah/ liqa/ kuliah etc. Moga-moga ada sahamnya di akhirat kelak. 

No comments: