Sunday, June 14, 2015

Hidup Ep 1: Jangan tengok sekadar tengok

"Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon kurma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir."
(ar-Ra'd: 4)

"Cantiknyaaaa."
Senyuman tak lekang dari bibirku tatkala melihat bunga-bunga indah di sekeliling. Subhanallah, cantik sungguh ciptaan Tuhan. Cantik di mata; tenang di hati.

Insan di sebelah turut tersenyum. Tapi punya maksud yang berbeza. "Cantik. Tapi kalau kita tahu apa yang membuatkan bunga-bunga tu jadi cantik untuk dipandang, mesti lagi best."

Segera aku tolehkan kepala melihatnya. Dari tadi aku dapat rasakan dia tidak begitu senang  dengan keterujaanku pada keindahan mahkluk-makhluk ini.
"Jangan tengok, sekadar tengok. Sama je la kita dengan diorang tu kalau macam tu. Tengok bunga-bunga cantik, amik gambar, kemudian balik." katanya sambil memandang pada pelancong-pelancong di MARDI Cameron Highlands yang kebanyakannya sejak dari tadi tak berhenti menggunakan smart phone masing-masing untuk memotretkan memori mereka di situ.

"Jom, kita pergi cari pekerja sini tanya pasal pokok-pokok ni. Barulah kita boleh belajar sesuatu." Segera dia melangkah, memimpinku sambil mencari sosok-sosok tubuh yang boleh memberi makan pada akal kami petang itu.

Allah tak cipta sesuatu itu sia-sia. Akal yang menjadikan kita makhluk istimewa jangan dibiarkan tandus dari menjalankan peranannya. Pandang sekeliling; buka mata seluasnya, sambil hati berzikir, tajamkan akal dengan berfikir. Hujung akal itu, pangkalnya agama.

Tempat dapat banyak ilmu bila mula apply apa yang diajar. Terima kasih anda yang mengingatkan. :)


Bacaan tambahan: http://islamquest.net/id/archive/question/id21731

2 comments:

afifazzeri said...

Eheh. Kita lihat pada kaca mata yang sama, namun punya cerita menarik yang berbeza.

Cumanya kita tak pakai kaca mata.
Hehe

kitahamba said...

Sebab kita tak rabun. Heh. Terima kasih. :)