Tuesday, April 30, 2013

Reclaim your heart Part 1

Sepanjang hidup kita, banyak 'hadiah' yang kita pernah terima. 
Kadang bila kita terlalu taksub pada hadiah tersebut, Sang Pemberi 'hadiah' akan mengambil semula ia. 
Bukan untuk mendukacitakan kita atas kehilangannya, tetapi supaya kita kembali pada Sang Pemberi. 
Kembali mengabdikan diri HANYA pada yang selayaknya.
Hadiah itu untuk dihargai bukan dipuja disana-sini, tetapi Sang Pemberi layak menerima segala puji-puji dari hamba-Nya ini.

Hadiah= mak, AYAH, anak, sihat, RESULT GEMPAK etc.

Eg 1:
Kita pernah diberi seorang AYAH sebagai satu hadiah, dan Allah membawanya pulang kepada-Nya. Bukan saja-saja untuk buat kita berasa sedih, kecewa dan sebagainya. Tapi supaya kita ingat supaya bukan hero pertama hidup kita ini yang memberi rezeki kepada kita tapi Allah. Bukan ayah yang menjaga hidup kita, tetapi Allah. Bukan ayah yang memberi bahagia pada kita, tapi Allah.


Eg 2:
Dulu zaman sekolah, memang muka stratight A's tu kitalah. Yang cepat pikap, senang masuk belajar, jadi kaunter pertanyaan kawan2 hal2 kerja sekolah, jadi 'sebiji epal di mata cikgu2' (suka-suki tiru peribahasa omputih ~~) etc. Tapi sejak masuk universiti, semua tu jadi terbalik. Semuanya jadi susah. Keputusan exam semua cukup-cukup makan je, baca 10x pun x faham lagi. Em, kenapa? Sebab Allah nak bagi kita sedar, yang pandai dulu tu bukan kita tapi Allah yang bagi pinjam kepandaian tu sekejap bagi kita dan Dia, Allah Yang Maha Bijaksana. Ilmunya Maha Luas, x terbayang oleh manusia. Tertanya2, kenapa Allah tarik balik nikmat yang pernah diberikan dulu pada kita?? Pasti untuk setiap orang, ada hikmahnya yang tersendiri kenapa Allah tentukan sebegitu untuk kita. Mungin untuk kita tidak terus-terusan menjadi manusia sombong di atas  muka bumi-Nya ini. Mungkin untuk kita merasa bagimana berada di bawah setelah sekian lama berada di atas. Mungkin untuk sedarkan kita betapa hitam dan kelamnya hati kita dek dosa-dosa yang kita lakukan selama ini terutamanya setelah dewasa ini. Mungkin itu, dan mungkin ini. Sungguh, Allah Maha Mengetahui..


#MARI KEMBALI BERTUHAN! 

SEMOGA SELEPAS INI KITA BENAR-BENAR DAN SENTIASA MENJADI HAMBA KEPADA TUHAN YANG SATU.

~Reclaim Your Heart; Yasmin Mogahed~

*Seronok pergi bersama adik2 usrah special ni. Bertambah2 seronok bila tau yang Yasmin Mogahed (sebutan Mogahed=Mujahid) is a psychologist. Bersemangat terus nak sambung in psycho. ^^ Jumpa pula kenalan baru y tengah belajar psycho, is it a SIGN? ~~ Doakan hamba!

No comments: