Monday, September 2, 2013

Sharing a life

Artikel ni khas ditujukan untuk adik-beradik KFC yang sangat2 disayangi selalu. :)

"Dear, 
share ur happiness,
it's kindness..
may Allah guide u in every step..."
-12072013; KUIZM-


Nasihat ni aku simpan kemas dalam diari hidup aku. 
Share; Berkongsi. 
Sebab tu aku rajinkan diri menaip apa yang aku rasa perlu untuk dikongsi. 
Moga-moga ada sahamnya di akhirat nanti.

Hari ini online seperti biasa. Isu panas; minyak naik! Semua orang pun naik minyak! Except orang kaya-raya and pengundi tegar BN agaknya.
Aku? Serius bengang. Tapi risau kebengangan tu buat kita lupa kita ni hamba; kita ni dai'e. 

So, marah tu aku pendamkan dalam hati. Mulut kena kunci rapat2, takut2 kering tekak kutuk PM kesayangan orang2 yang masih tak sedar pentingnya Islam mengemudi negara ni. Haish! 
By the way, ni artikel menarik untuk dibaca; Agama Bukan Candu Untuk Mengkhayalkan Orang Miskin by DrMAZA

Scrolling down d updates kat FB, tiba2 jumpa status seorang senior yang dihormati ni;
"...new phase.. Majlis dibuat untuk mengumpulkan keluarga. Alhamdulillah tercapai..."

Sambung stalk apa yang patut, cari bahan nak bertegur sapa setelah sekian lama x bersembang. Takkan nak PM sebarang je plak kan? Heh. Niat di hati asalnya nak ucap tahniah & nak ingatkan dia untuk jemput walimah nanti; tapi Allah hadiahkan lebih dari tu. Alhamdulillah.
"Kak R: Bertunang; terpaksa cakap di FB. asalnya tak nak buat majlis pun.. tapi keadaan memaksa. bukan mudah untuk lawan adat yang merapu ni..heheheh. tapi kalau niat dan cara betul, InsyaAllah ada benda besar akan nampak
Aku: nak berhikmah dlm menerima adat ni payah gak. huhu.
Kak R: sukar mmg sukar.. tapi alhamdulillah perjlanan lancar.. kita kene fikir masyarakat jugak. tapi xda la ikut adat sgt pun.. main hentam je majlis tu.. hahahah.. nnti2 apa2 akak cte.. tpi betul kene bnyk sangka baik dan sabar... huhuhuu. kita kene pandai berhikmah dgn masyrakat yang masih kuat pada adat.. keluarga dua2 belah pihak simple.. saudara pulak mcm2.. so kene bijak atasi masalah ni."
Teringat antara point penting yang aku terkesan dalam buku yang sedang dibaca;
"Usaha untuk menjernihkan antara agama dan adat, jauh lebih sukar dari yang dijangka. Walapun nyata bersalahan dengan agama, mencabut adat yang asung daripada Islam, tidak semudah mencabut kemuncup yang lekat di kain. Akarnya dalam mendasar, batangnya tajam berduri. Mencabutnya dengan tergesa-gesa hanya mengundang luka. Khusunya adat yang bersangkut dengan maruah keluarga. Adat itu jadi lebih rumit, apabila ia bersangkutan dengan perkahwinan........
(fikir sekejap; nak buat artikel ni versi pendek or panjang. Kata2 akhir dalam bahagian ni tersangat best tapi panjang la plak nak taip. ~~' Kongsi asma, jangan simpan2)
Jangan pula kerana mahu membuang adat, kita turut membuang adab. Janganlah pula pada hari kita 'menyambut mertua', kita hilang pertimbangan. Jangan kerana menegakkan agama, kita hilang budi bahasa. Jangan ketika masih di 'rumah orang' kita msuk berjalan tempang.
Tunggulah hari kita 'menyambut menantu'. Segala kesulitan yang kita hadapi dalam menekuni kesulitan belenggu antara adat dan agama, jadikan ia sebagai suatu teladan. Kita adalah generasi jambatan antara zaman adat dan zaman syariat. Tersepit dan keliru, adalah habuan untuk generasi ini. Namun belajarlah untuk menelitinya. Agar tiba hari kita mengatur perkahwinan suatu hari nanti, anak-anak kitalah generasi yang dapat menikmati Islam yang ringkas, namun kekal indah dalam syariat Allah."
-Biar Mati Anak Jangan Mati Adat_Aku Terima Nikahnya; Ustaz Hasrizal-
"Kak R: blajar la awal2 ye. jgn jadi cam akak.. tibe2 je sume bnda ni berlaku. baru nk tergolek2 cari ilmu pasal kahwin2 ni.. ni dah tergolek nk cari kursus kahwin.
Aku: nak kena belajar apa ni? haha
Kak R: hahahaha.. tak tau tak tau.. akak pun bukan nya ada ilmu pun. bengong2 mcm dulu lagi.. kihkihkihkih
Aku: haha. serius ni kak. kawan suggest buku u.hasrizal aku terima nikahnya, beli y kompilasi 3 buku tu
Akak: tula.. ramai yang promote.. akak anti gila dulu buku2 gini"
Nampak tak kenapa aku sampai boleh keluar 1 entry sebab akak ni bertunang?
Hah. Ye, setakat yang aku kenal dia dulu; rasanya dia memang allergic kalau nak citer hal2 nikah kahwin; lagi2 hal cintan-cintun ni. Sebab tu kitorang boleh borak pasal hal2 lain bila orang sekeliling duk sibuk2 bersembang pasal kahwin. Nak beli buku pun, pink2 or tajuk ada perkataan nikah/cinta/kahwin dan sewaktu dengnnya aku dah tolak tepi. ~~
Sebab bagi kitorang; hanya orang yang betul2 matang & bersedia je akan cerita dengan serius hal ni. So, kalau setakat nak menyakat, boleh cari topik lain kot. Baitul Muslim ni bukan setakat jadi isu gosip sana sini atau cerita sembang kedai kopi. Bukan.
Dan secara rasmi aku dah book dia jadi penasihat tak rasmi aku hal2 nikah kahwin ni nanti. Hee.
"Kak R: jodoh tu.. entahla.. mmg unik la cara Nya tu.. mmg Subhanallah
tapi betul ni.. perkahwinan ni satu fasa yang lain
memang lain la. yang penting kena berpegg teguh dgn apa tujuan hidup kita
perkahwinan bukan benda senang tau

Aku: hoho. noted.
Kak R: so jgn fikir sgt pasal jodoh ni. y penting kene ready kan diri dulu. jodoh tu akan dtg tergolek.. sampai ko tersemput2 nk sambut jodoh tu ^^

Aku: setuju 100%. dan orangnya selalunya y lansung x disangka2.

Kak R: yuuuuuuppp

Aku: Allah akan aturkan y terbaik."

Allah akan bagi yang terbaik untuk kita. Allah lebih kenal kita lebih dari diri kita sendiri kan? Tugas kita sekarang; persiapkan diri. Jangan jadi manusia biasa-biasa yang sekadar follow the flow. Selagi kita boleh tentukan ke mana nak di hala kapal kita; berusahalah mengubah layar. 

"Kak R: kene set in mind.. not everyone is perfect..
itu plg penting..^^

Aku: betul. em, tapi cane eh. kadang risau dia xdapat terima kekurangan kita. camno?

Kak R: ermm sbb tu la kene berbincang
bincang betul2
sifat tu akan berubah... sbb tu akak cakap  yang penting niat kita
kalau niat betul.. insyaAllah dugaan mcm tu kita hadapi.. mmg sukar pada awalnya.. tapi jika niat betul.. tindakan betul.. insyaAllah.. okay..
pastu kene letak keyakinan pada tempat yang betul iaitu pada Allah.. bukan pada diri kita dan dia
bnyk muhasabah diri

Aku: :) Tq2. Em..Lain dah akak sekarang.

Kak R: itula. akak pun rasa. cara pemikiran lain dah skg ni.. kena byk belajr. Takkan akak masih nak jadi jahil mcm dulu lagi.. kena la upgrade. kesian kat anak2 nnti dpt mak yang jahil. huhuh. sian kat suami dpt isteri y jahil. dah la dia sanggup tanggung dosa kita. terkenang dosa2 pada parents.. terasa la jugak perhubungan ni bnyk sedarkan akak dlm bnyk perkara..
jodoh yang baik akan ada petunjuk yang baik.. tapi kene ingt selalu.. untuk buat benda yang baik.. akan ada jugak dugaan yang seiring sekali.. so bnyk bersabar."

Baca nasihat2 akak ni, mata aku dah berkaca. Tiba-tiba terkenang waktu aku mula kenal dia dulu. Kitorang join satu program BADAR waktu kat kampus, Allah takdirkan satu grup dengan dia and disebabkan aku rapat dengan kawannya, jadilah aku se'geng sekali dengan dia. Haha. Cantik sungguh aturan Allah. Sebelum program tu padahal selalu je terserempak (ye la UKM KL & KTSN tu bukan besar mana pun), tapi masing2 tak bertegur, setakat senyum sambil bersedekah je.  Senior kot; kos lain plak tu, nak tegur pun rasa pelik je, tapi arini boleh sembang isu yang dengan kawan rapat pun belum tentu aku akan buka isu ni. ~~ Nasihat2 akak ni semoga dapat dinikmati & dihayati bersama sahabat2 yang lain. 

# Quote of the day;
Jangan fikir sangat soal jodoh ni. Yang penting kene ready kan diri dulu. Jodoh tu akan datang tergolek, sampai kita tersemput2 nak sambut jodoh tu.
## Selamat mempersiapkan diri menjadi insan hebat.


p/s: Ayong mesti tak percaya achik citer pasal ni kan? ^^

2 comments:

Cikya said...

Her her... aite!

getting ready, and 'they' will come.
Hunt when you are unarmored with knowledge as if totally follow the flow,
Mark this honey,
'They' might be hell.

Hurmm

They here is the jodoh packaged family... ;)

Tengku Nurul Tasnim said...

thanks kak asma.

suka perkongsian ni. saya slalu fikir, dengan segala keaiban dan kelemahan diri saya, saya takut saya akan menzalimi 'org yg akn jadi suami kita'. dan dari situ, sy cuba sikit2 memperbaiki kelemahan yang ada.

haritu sy ade tengok rancangan cinta ilmu, tajuk hukum bertunang by ust badlishah, penjelasan yang sgt menarik.