Wednesday, May 4, 2011

Perkongsian dari Bengkel Penulisan Pendakwah Siri 2 [part 2]

assalamualaikum wbt...


Antara tips-tips berguna yang dikongsi bersama selain dalam entry yang lalu,

1.  Penulis perlu lebih tahu dari pembaca. Read one step ahead then your readers so that it will give impact to them. And to be on this level, it needs exercises and experience.

2.       You have to be an observer and analyser. Observe your surroundings. And think about the issues that you may come out with the observation critically.

3.       Be high taste. Evaluate the observations or the issues and think critically about that.

4.       Tanya diri sendiri, apakah perkara yang sedang kita lakukan ini sampai kepada sasaran kita? Berapa agaknya jarak antara kita dan mereka? Adakah kita sedang membina jambatan ataupun dinding dalam hubungan kita denngan mad’u kita?

5.       Dalam menuntut ilmu dan menyampaikan ilmu tersebut, kita perlu faham mereka yang berlainan pegangan ataupun berlainan cara berfikir dari kita.
Kita perlu suka apa yang kita x suka, perlu paksa diri kita baca buku yang kita x suka, perlu pelbagaikan bahan bacaan kita.

6.       Akan menjadi susah untuk kita tulis something that can give impact to others if we aligned what we write to only the things that we want.

7.       Jangan terlalu taksub dengan proses tapi fokuskan pada output supaya kita boleh kembangkan lagi proses kita.

8.       Jadikan menulis itu satu tabiat supaya kita tidak kekok untuk menulis sesuatu yang bermakna. Budayakan menulis dalam apa jua situasi pun untuk memudahkan kita bila kita benar-benar serius dalam bidang penulisan ini. Istiqamah dalam menulis dan sesungguhnya bila kita menyukai untuk melakukan sesuatu perkara, lama kelamaan perkara tersebut yang akan ikut kita.


9.       Tersendiri. Bak kata Hlovate; “Create. Don’t imitate.” Iktiraf pengalaman sahabat-sahabat semua sebagai nilai tambah dalam tulisan yang dihasilkan.

10.   Jaga kualiti bahasa. Em, part ni susah sikit nak ikut coz saya memang suka merosakkan bahasa dengan merojakkannya. Merujuk point no.9, untuk kes saya, tips no.10 ni x valid, as I am not seriously writing all this articles to be published all over the world...heh. tapi artikel ni pun dah agak skema kan bahasanya? ~~

11.   Menjadikan menulis sebagai leisure. Jadikannya sebagai satu kerehatan selepas penat bekerja/belajar. Jangan menunggu waktu free baru nak menulis, if that the kes, bila la kita ni free?? And leisure thing kena ada pattern masa contohnya memang petang-petang before asar kita dah biasakan menulis, so itu akan menjadi tabiat kita dan insyaallah otak kita secara automatiknya akan diiset untuk menulis dan pelbagai idea akan mencurah-curah keluar. Insyaallah.

12.   Make our products evergreen. Untuk ini, pengalaman anda perlu bergunung and kena gilap skill betul2.

13.   Menulis ini satu perjalanan. Start from somewhere. Moga Allah permudahkan.

No comments: