Wednesday, February 20, 2013

23

Tak tahu kenapa. Sejak beberapa hari kebelakangan; rasa bekas pahala yang ditapaw untuk ditimbang di sana nanti terasa ringan. Bahkan bekas dosa terasa berat sehingga tidak mampu dipikul lagi.

Allah, selama 23 tahun hidup ni, dah berapa banyak MASA aku habiskan untuk sesuatu yang sia-sia.
Selama 23 tahun aku hidup ini, sudah berapa banyak WANG yang dikeluarkan untuk sesuatu yang tidak memberi manfaat untuk umat ini.
Selama 23 tahun hidup ini, entah berapa banyak TENAGA/ KETAWA/ AIR MATA yang aku sumbangkan untuk agama ini...

Teringin memutar masa kembali ke zaman kanak-kanak saat dosa pahala bukan ditanggung diri. Tapi itu sesuatu yang mustahil. MASA LALU terlalu jauh untuk kita kembali kepadanya walau ia hanya baru berlalu setahun/ sebulan/ seminggu/ sehari/ sejam/ seminit/ sesaat bahkan SEDETIK yang lalu. Terlalu JAUH bak kata Imam Ghazali. Jadi, gunakan kesempatan dan kesedaran yang ada SEKARANG agar tiada lagi penyesaln di masa akan datang.


Diriwayatkan daripada Abu Zar r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda kepada aku:
"Bertakwalah kepada Allah walau di mana sahaja kamu berada dan iringilah kejahatan dengan kebaikan, nescaya kebaikan tadi akan menghapuskan kejahatan dan bergaullah bersama manusia dengan akhlak yang mulia".
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Sementara pinjaman nyawa ini masih belum mencapai tarikh luputnya, gunakanlah MASA SEKARANG untuk mengerjakan kebaikan dan kebajikan moga-moga dapatlah terhapus MASA LALU yang pernah kita isi dengan kemaksiatan...

No comments: